مردم آمریکا اصطلاحا روز بعد از روز شکرگذاری یا Thanksgiving که آخرین پنجشنبه ماه نوامبر است، جمعه سیاه یا Black Friday نامگذاری کرده اند. این روز آغاز خریدهای کریسمس بوده و تعطیل رسمی نیست، اما با توجه به سنتهایی که کشورهای شمال آمریکا از قبل داشته اند، کارمندان ادارات اجازه دارند که در این روز به خریدهای خود بپردازند. اجتماع کثیری در این روز از ساعات اولیه صبح جلوی فروشگاهها منتظر میمانند تا به محض باز شدن و تا قبل از پایان شب تمامی وسایل مورد نیاز را خریداری کنند. این رویداد از سال 1952 میلادی در ایالات متحده آمریکا برگزار می شود. البته بعد از دهه ی هشتاد میلادی رفته رفته این اصطلاح در آمریکا و پس از آن در جهان فراگیر و شناخته شد.
دربلک فرایدی اجناس فروشگاهها تخفیفهای عمدهای میخورند. برای مثال شما میتوانید یک سینمای خانگی را با نصف قیمت روز قبل خریداری کنید. این تخفیف وسایل الکترونیکی و هم غیر الکترونیکی را در بر میگیرد. از نظر روانشناسی و علم بازاریابی تکنیکهایی که فروشندهها در این روز به کار میبرند باعث میشود فروش فوق العادهای داشته باشند.
امروزه در اقصی نقاط جهان جمعه ی سیاه برگزار می شود، فروشگاهها به صورت حضوری واینترنتی در این روز با تخفیف ویژه محصولات خود را به مشتریان عرضه میکنند، مشتریان بسیار زیادی برای بهره بردن از این فروش فوق العاده به فروشگاهها هجوم میبرند. از این رو در این رویداد رقابت نقش مهمی را ایفا میکند. در اینجا بحث احترام به مشتری مطرح میشود. مشتری ترجیح میدهد از فروشگاهی خرید خود را انجام دهد که ارزش افزودهای حتی کوچک در اختیار وی قرار گیرد. در فروشگاههای اینترنتی نیز سعی میکنند با دادن گیفت کارتهای جانبی در کنار خریدهای تخفیف دار، مزیت رقابتی نسبت به فروشگاههای مشابه ایجاد کنند.