الجودة والراحة مضمونة
القائمة
سلة التسوق
لا يوجد منتجات فى سلة التسوق

۱۰ مبانی تئوری رنگ که باید بدانید

- تعليقات (0)

اغلب ما دکوراسیون داخلی را به صورت حرفه ای دنبال نمی‌­کنیم. چه دکوراسیون داخلی را به عنوان یک سرگرمی جذاب تلقی کنید و چه آن را به عنوان یک کار اجباری که ظاهر زیبایی برای خانه‌­تان رقم می­‌زند، گاه درک این زبان دشوار است. با این حال، چند وقت یکبار درباره ی «رنگ­‌های سوم » چیزی می شنوید؟

هدف ما این است که این مقاله حتی برای افرادی که در این زمینه تحصیلات مرتبط ندارند، مفید باشد. در نتیجه در این مقاله به بررسی چند اصل ابتدایی اما بسیار مهم می پردازیم. در ادامه اصولی از تئوری رنگ را بیان می کنیم که هر علاقمندی به طراحی باید بداند.

لینک این مقاله را پس از مطالعه جایی نگهداری کنید تا دسترسی به آن آسان باشد. دفعه­‌ی بعد که در انتخاب رنگ مناسب مردد باشید، به کارتان خواهد آمد.

۱- چطور از چرخه‌­ی رنگ استفاده کنیم

احتمالاً چرخه‌­ی رنگ نیز مانند مبحث مثلثات در ریاضی یکی از آن چیزهایی است که در کودکی به شما آموزش داده شده اما در زمان حال آن را فراموش کرده اید. به هر حال برای شناخت رنگ­‌ها، بهتر است ابتدا غبار نشسته بر این اطلاعات را پاک کنید.

به زبان ساده، چرخه‌­ی رنگ نمایشی بصری از هم­نشینی صحیح رنگ­‌ها در کنارِ یکدیگر است. با این نمودار می‌­توان تمام انتخاب­‌های مبتنی بر حدس و گمان را کنار گذاشت. اغلب مواقع این چرخه ی از ۱۲ رنگ تشکیل شده‌­ است. با این حال چرخه­‌ی رنگ می تواند تعداد نامحدودی سایه داشته باشد.

اگر نمی توانید ترتیب رنگ­‌ها را در این چرخه به خاطر بسپارید، نگران نباشید. راه‌­های زیادی وجود دارد تا در دنیای دیجیتال به آن دسترسی یابید. پالِتون(paletton) وب سایتی­ است که به شما اجازه می‌­دهد چرخه‌­ی رنگ خود را به راحتی در نمایشگر کامپیوترتان بسازید. وبسایت کالِر شِمِر( colorschemer) نیز همین قابلیت را در اپلیکیشن­‌های مخصوص آیفون ارائه می‌­دهد.

۲- رنگ‌­های اصلی کدام‌­اند؟

به احتمال زیاد برخی از افراد پس از مطالعه ی پاراگراف بالا از خودشان پرسیدند: ” ۱۲؟ چطور ۱۲ رنگ در چرخه وجود دارد؟ در رنگین کمان فقط ۷ رنگ داریم.” به ما اعتماد کنید. حداقل ۱۲ رنگ در هر چرخه وجود دارد. این تقسیم‌­بندی به شکل زیر است:

§         رنگ­‌های اصلی (یا اولیه): قرمز، آبی و زرد. که از ترکیب رنگ دیگری به وجود نمی‌­آیند.

§         رنگ‌­های فرعی (یا ثانویه) : نارنجی، بنفش و سبز. که از ترکیب رنگ‌­های اصلی به دست می­‌آیند.

§         رنگ­‌های ترکیبی (یا درجه سه یا tertiary colors): شش رنگ که از ترکیب رنگ‌­های اصلی با رنگ­‌های فرعی به دست می­‌آیند.

اگر هنگام طراحی فضایی رنگارنگ نمی‌­دانید از کجا آغاز کنید، انتخاب یکی از این ۱۲ رنگ نقطه‌­ی شروع خوبی است. با انتخاب یکی از این ۱۲ رنگ گزینه‌هایتان را محدود کنید، تا در نهایت به رنگی که مورد علاقه‌­ی شماست دست یابید.

۳- تغییر رنگ‌­ها به وسیله­‌ی ترکیب با رنگ‌­های خنثی

به محض این­که یکی از رنگ­‌های پایه را انتخاب کنید، به راحتی می توانید نسخه­‌های متفاوت بسیاری از همان خانواده بوجود آورید. کافی­ است برای روشن­‌تر یا تیره‌­تر کردن آن، رنگ منتخب خود را با یک رنگِ خنثی ترکیب کنید. در مبحث دکوراسیون داخلی، به محصول این ترکیب، رنگ‌­های ته‌­رنگ، سایه، و تُن می‌­گویند.

§         ته­‌رنگ (tint) : روشن کردنِ یک رنگ با کمک افزودن رنگ سفید به آن.

§         سایه: (shade)  تیره کردن یک رنگ به کمک افزودن رنگ سیاه به آن.

§         تُن:  تیره کردن جزئیِ یک رنگ با افزودن رنگ طوسی به آن.

بسیاری از هنرمندان پیشنهاد می‌­کنند رنگ­ پایه را آنقدر با طیف‌­های خنثی ترکیب کنید تا رنگی به شدت تاثیرگذار حاصل شود. با این حال، اگر به وسایل هنري دسترسی ندارید، مي توانيد با مراجعه به فروشگاه تجهیزات ساختمانی، در چند کاتالوگِ رنگ، نمونه طیف­‌های ته­‌رنگ و سایه را مشاهده کنید.

۴- درك دمایِ رنگ

شاید شنیده باشید رنگ‌­ها از دما برخوردارند. ممکن است دوست شما در حالی­که رنگی سرد را برای اتاق خوابش انتخاب کرده است، فضای غذاخوری را با تُناژ گرم دیزاین کند. بعلاوه دمای هر رنگ نشان می‌­دهد آن رنگ کجای چرخه قرار می‌­گیرد.

رنگ­‌های قرمز، نارنجی، و زرد به عنوان رنگ‌­های گرم شناخته می‌­شوند. این رنگ ها معمولاً پر انرژی‌­اند و به نظر می‌رسد حس زندگی و صمیمیت به فضا می­‌دهند. در مقابل، آبی، بنفش و بیشترِ سبز ها، رنگ­‌هایی سردند. این رنگ­‌ها برای آرام کردنِ فضا و افزایش آرامش استفاده می‌­شوند.

هنگام انتخاب رنگ برای فضایتان، بهتر است اندازه­‌ی آن را نیز در نظر بگیرید. استفاده از رنگ گرم در فضایی کوچک، می‌­تواند آن را کمی تنگ و بسته نشان دهد. در حالی که استفاده از رنگ­های سرد در فضایی بزرگ، آن را خلوت تر نشان می­‌دهد.

5-پالت رنگ­‌های مکمل

در چرخه رنگ دو رنگی که مقابل یکدیگر قرار گرفته‌­اند مکمل یکدیگرند. انتخاب رنگ­‌های مکمل ساده‌­ترین­ روش برای پالت رنگی شما در طراحی به شمار می‌­روند. معمولاً یک رنگ به عنوان غالب و دیگری به عنوان رنگ تاکیدی انتخاب می‌­شود. یعنی ترکیب‌­هایی مثلِ قرمز و سبز؛ آبی و نارنجی؛ و زرد و بنفش.

كنتراست در این پالت، بسیار زیاد است. یعنی بهتر است به میزانِ کم و فقط زمانی استفاده شوند که می‌­خواهید توجه را به سمت عنصری خاص جلب کنید. می‌توانید از این تکنیک برای جذاب کردنِ یک سالن آرایش یا افزودن انرژی به دفتر کارِ خانگی استفاده کنید.

اگر از پالت رنگ­‌های مکمل استفاده می­‌کنید، باید از رنگ خنثی به وفور استفاده کنید. رنگ­‌های خنثی فضایی برای استراحتِ چشمِ بیننده فراهم می­‌کنند و مانع از گیج شدن او در فضا می‌­شوند.

۶- پالت رنگ­‌های مكمل تقسیم شده

اگر ایده­­­ پالت رنگ‌­های مکمل را دوست دارید، اما می‌­ترسید فضای شما را بیش از اندازه جیغ کند، پالت رنگ­‌های تقسیمِ مکمل انتخاب مطمئن­‌تری است. برای ساختنِ این پالت، می‌­بایست اول رنگِ پایه را انتخاب کنید. سپس به جای آن­که درست رنگ مقابل آن در چرخه را انتخاب کنید، از دو رنگِ چپ و راستِ رنگ مکمل آن کمک بگیرید.

انتخاب آن دو رنگ، حس تعادل مورد نیاز فضا را فراهم می­‌کنند. با انتخاب این پالت همان تأثیر بصری یک رنگِ چشمگیر وجود خواهد داشت، با این تفاوت که به جای آن­که بخواهید با تکیه بر رنگ­های خنثی فضا را آرام تر کنید، می­‌توانید مقدار بیشتری از همان رنگ را به کار برید.

۷- پالت رنگ‌­های مشابه

پالت رنگ‌­های مشابه به انتخاب سه رنگِ مجاور در چرخه­ رنگ اطلاق می‌­شود. کلید استفاده­ موفق از این پالت رعایت تناسبات است. باز هم همان قانون ۱۰-۳۰-۶۰ به کار می‌­آید. بهتر است یکی از رنگ‌­ها را به عنوان رنگ غالب، دیگری را به عنوان رنگ حمایت کننده­ رنگ غالب، و سومی را که رنگی تند و جسور نیز هست، به عنوان رنگ تاکیدی انتخاب کنید. معمولاً دو رنگ از آن، رنگ­‌های اصلی و رنگ سوم، رنگِ فرعیِ حاصل از ترکیبِ آن دو است. برای مثال می‌­توانید قرمز، نارنجی و زرد را انتخاب کنید یا مثلاً قرمز، بنفش و آبی را برگزینید.

جالب اینجاست که می‌­توانید با استفاده از طیف­‌های خنثی چنین پالتی به وجود آورید که معمولا به نام پالتِ مونوکروم شناخته می­‌شود. برای ساختِ آن به راحتی می‌­توانید طیف­‌هایی بسیار روشن از سیاه، سفید و طوسی را انتخاب کنید.

8- پالت رنگ‌­های سه­‌گانه

انتخابِ سه رنگ از چرخه با فاصله­‌های مساوی را پالت رنگ‌­های سه‌­گانه یا «سه‌­تایی­‌ها» می­‌گویند. سه رنگ اصلی، (قرمز، آبی، زرد) و همینطور سه رنگِ فرعی مثال بسیار خوبی است.

معمولاً این پالت رنگی بسیار جلب توجه می‌­کند. چرا که تقابل رنگ­‌ها بسیار زیاد است و در آن اغلب از رنگ­‌های خالص استفاده می‌­شود. می‌­توانید این پالت رنگی را در اتاق کودکان یا فضاهای بازی ببینید.

در زمان استفاده  از این رنگ­‌هایی زنده ، بسیار مهم است که فضاهای نزدیک به آن را در نظر داشته باشید. بهتر است دو طرحِ رنگیِ سه‌­گانه را در کنار هم به کار نبرید. زیرا این کار فضا را بسیار آشفته خواهد کرد. توجه داشته باشید که اتاق­‌های نزدیک به فضایی با رنگ­‌های سه­‌گانه، خاموش­‌تر و خنثی‌­تر باشند.

۹- پالت رنگ‌­های چهارگانه یا مستطیل

بعد از پالت رنگ‌­های سه گانه، اوضاع کمی پیچیده‌­تر می‌­شود! در این پالت قرار است چهار رنگ را در فضا به تعادل برسانیم. پالت رنگ‌­های چهارگانه، به عنوان پالت مستطیل نیز شناخته می‌شوند، و این بخاطر شکلی است که در چرخه­ رنگ می‌­سازند و بر دو جفت از رنگ‌­های مکمل استوارند.

در این پالت، دمای رنگ نقشی بسیار مهم ایفا می‌­کند. سعی کنید حتماً یک جفت رنگ گرم و یک جفت رنگ سرد انتخاب کنید. استفاده­ تعداد زوج از هر دو دما فضا را متعادل می­‌سازد.

بهتر است در نحوه­ استفاده از رنگ‌ها نیز تنوع ایجاد کنید. به دنبالِ الگوهایی باشید که با پالت رنگیِ شما بخواند، و فراموش نکنید قطعات دکوری را در کنار آنها قرار دهید. اگر در تمام فضا از رنگ­های خالص استفاده کنید، رنگ فضا بیش از حد اشباع خواهد شد، و استفاده­ بیش از حد الگوها زننده خواهند بود. پس تنها از یکی-دو رنگ برای زنده کردن فضا استفاده کنید.

۱۰- پالت رنگی مربع

پالت رنگ‌­های مربعی هم در عدد و هم در اسم بسیار شبیه به پالت رنگ‌­های مستطیل ا­ست. در آن از چهار رنگ استفاده می‌­شود اما به جای تمرکز بر جفت‌های متقابل، جایگاه رنگ‌­های آن در چرخه­ رنگ مشابه است.

فرقی نمی‌­کند کدام رنگ‌­ها را انتخاب می­‌کنید، این طرح از یک رنگ اصلی، یک رنگ فرعی و دو رنگ درجه سه تشکیل می‌­شود. می‌­توان شدت این چهار رنگ را با خنثی کردن دو تا از رنگها و کمی پر رنگ کردنِ دو رنگِ دیگر تنوع داد.

این­جا هم درست مثل پالتِ مستطیل، بهتر است توجه کنید تعداد رنگ­‌های گرم و سرد برابر باشند. علی‌­رغم توجه یکسانی که به هر دو جفت رنگ دارید، می­‌بایست یکی از رنگ­‌ها را به عنوان رنگ غالب و سه رنگ دیگر را به عنوان رنگ‌­های تاکیدی به کار برید.

پیش از آنکه پروژه­ بعدی را آغاز کنید، از این مقاله به عنوان یک راهنما استفاده کنید. خواهید دید که می‌­توانید آن را مثل یک حرف‌ه­ای پیش ببرید. در ضمن می توانید برای ایجاد تنوع در فضاهای مختلف خانه از تلفیق کاشی و سرامیک های رنگی ،ساده و طرحدار گلدیس استفاده نمایید.

 

تعلیقات (0)
*